Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2009 11:33 - Предаване на информация - психология на манипулацията
Автор: reason Категория: Технологии   
Прочетен: 8832 Коментари: 4 Гласове:
4

Последна промяна: 30.01.2012 19:05


Общуването между хората има дълга и интересна история. То се развива (еволюира) и става доста по-сложно от първоначалния замисъл. Чрез общуването ние предаваме и приемаме информация. Напоследък открихме, че информацията, която си предаваме, далеч не е само тази, която искаме да предадем. Една дума може да означава хиляди неща и всяко от тях зависи от контекста, в който е казана, от интонацията на гласа, от настроението на говорителя, езикът на тялото и всевъзможни други дребни или едри фактори. Има много книги, много курсове и много обучения, които предоставят информацията (как да използваме езика на тялото докато говорим, за да е в съответствие с това, което искаме да кажем). Хората са хитри и бързо се сещат как да използват знанията си в своя лична полза. Т.е. всеки за себе си - колкото по-силен (добър в знанието) е един, толкова по-добре контролира останалите.
И така стигаме до същността на въпроса - можем ли да манипулираме хората, да изменяме информацията само с езика на тялото, да убеждаваме останалите с по-хитри средства от  "Това е правилното"? Разбира се, че можем. Стига да знаем как.
А то не е никак сложно. Дори не е необходимо да сме дипломирани психолози, за да можем да влияем на хората. Достатъчно е да знаем как работи мозъкът, при това само на психологическо ниво (без да задълбаваме в таламус и хипоталамус).
Най-важното правило - човек се води от интереса си. Това включва еволюционни механизми, видови специфични характеристики (характеристиките на Homo Sapiens в случая), и най-вече общи закони на всеки жив вид. Накратко: човек се интересува от оцеляването си и от размножаването и оцеляването на потомството му (разпространение на гените, с цел доминираща позиция - всеки "знае", че неговите гени са най-добрите и се стреми да ги направи доминантни). Това звучи, все едно човек се интересува само от храна и секс. Нищо не е по-далеч от истината. Както предаването на информация еволюира, разширява спектъра си, така и "оцеляването" и "размножаването"  се усложняват. За пример можем да използваме всичко около нас - училището, работата, всяко развитие на цивилизацията - култура, закони, управление; всичко свързано с бита - технологиите, семейството, земеделието, забавленията и изобщо - всичко, което се сетим. Невероятно интересно е, че всичко това, целият ни живот (начинът, по който протича) цели нашето оцеляване и размножаване.
Ще се запитате защо тогава изобщо учим каквото и да било, развиваме каквото и да било, а не оставим нещата да си текат по нормалния начин - раждаме се, ядем, спим, ядем, спим, ставаме полово зрели (на 12-13), започваме да правим секс, да раждаме деца, да раждаме деца, да раждаме деца и като остареем, умираме (ако не по-рано - от глад или болест)? Точно по същата причина - оцеляване и размножаване. И двете се развиват, стават сложни и в цивилизацията около нас виждаме сложността им. Знанието е сила. Интелигентността е сила. Развитието е сила. Това означава, че ако ние знаем повече и сме по-интелигентни, ние имаме повече сила от другия, който знае по-малко и е тъпичък. Т.е. вероятността нашето поколение (нашите гени) да има доминантна позиция в света (или поне някъде) се увеличава много, ако имаме повече знания и знаем как да ги използваме.
Идеята да управляваш целия свят е стара като света. Много малко хора вече съзнателно се стремят към това, но доста хора се стремят несъзнателно. По-точно казано, доста хора целят да имат власт, пък вече дали ще е над 1 човек или над целия свят, това не е от голямо значение (властта над нещо, малко или голямо, удовлетворява мозъка, общо взето достатъчно, дори да е само властта над нечий живот). А колкото повече знаеш и можеш, толкова повече власт имаш. Колкото по-интелигентен си, толкова по-добре използваш уменията си. Ето защо в училище децата учат едно и също, но някои започват работа в "Чистота", други стават лекари, прависти, президенти (например).
Ето как част от нашата сила става манипулирането или по-мило казано "предоставянето на преценена от нас информация", независимо дали тя точно отговаря на истината. Едно твърдение може да е съвсем вярно, самата и чиста истина, но казано с подходящите съпровождащи го език на тялото, тон, излъчване и пр. може да прозвучи като най-голямата глупост на Земята. По същия начин може да се контролира не само информацията като "Да, това е така" и "Не, това не е така", но и да се променя изцяло смисъла на казаното, т.е. от "Това е по този начин" към "Това е по такъв начин, че не можеш да си представиш колко си се заблудил" (и в същото време да твърдим най-голямата глупост или просто нещо, което има за цел да ни помогне). При това не лъжем, само изменяме смисъла на информацията, която предаваме. Най-приятната част е, че в последствие никой не ни пита за това. Ситуацията отминава и всичко остава в миналото, без мозъка на изиграния участник да си спомня такива дребни детайли като нашето успешно манипулиране.
Ето това е необходимо знание за някои хора и нежелано знание за други. Нежелано е за тези, които прекаляват, а със сила в ръцете изкушението да прекалиш е голямо. Необходимо е за всеки, който го иска, стига да спазва някакви разумни граници.
Мозъкът борави с асоциации. Като чуе определена информация, той я асоциира с най-близкото познание по въпроса. Ето как като чуе "млад шофьор", нечий мозък ще направи асоциация с "пиян", "некадърен", хлапак", "безотговорен", "катастрофа". Като чуе "стар човек", нечий мозък ще го асоциира с "мъдър", друг с "изкуфял". В тези ситуации "жертвите" (тези, смятани за такива, каквито не са, не по тяхно желание, разбира се) могат успешно да се възползват от манипулативни умения, с които да се защитят от причисляването им към група, която случайно отговаря на някакви критерии, в които човекът се вписва.
Родителите целят да предпазят децата си от подобни знания (говорим за манипулирането, но и за всяка негова мило-звучаща форма). Децата са малки, значи веднага следват асоциации с "малко дете" - "глупаво", "не-знаещо", едва ли не ще го изкарат, че не може да диша само. И това са само някои от най-честите асоциации за малко дете. Никой здравомислещ не би дал такива знания (манипулативни) на малко дете. Все пак детето ще ги използва в своя интерес, който често не съвпада с този на родителите, да не говорим, че детето без проблеми ще използва уменията и срещу родителите. Така стигаме до "кой каквото научи на улицата". Ето защо четенето на книжки, общуването с приятели и ровенето в интернет помагат - те дават информация, която не е за всеки. Хубавото е, че който не може да разбере едно знание, не може и да го използва.
Затова, впечатленията, които оставяме у околните са много важни. Ако ни мислят за някой друг, това може както да ни навреди, така и да ни е от полза. Enjoy everyone! :-)



Гласувай:
4



1. анонимен - публикувайте по-4есто такива с...
10.06.2009 20:47
публикувайте по-4есто такива статии!
цитирай
2. comfy - Ах...
10.06.2009 22:53
темата и написаното са точно в целта!!

Благодаря ти!!

к.к.
цитирай
3. esen - Тук ще се връщам!
11.06.2009 13:11
Благодаря ти!
цитирай
4. panazea - За да се предпазим
18.08.2009 13:57
от манипулация си имаме имунитет ! Нарича се Интуиция . Тя ни предупреждава и при грубо вмешателство в нашия иначе добре подреден вътрешен ред , и при ласкателство . Защото могат да ти вадят душата с памук .
Русите имат хубава песничка:
Жыли были три бандита ,
Гитлер , Сталин и Никита .
Первый колил , вторый был ,
третий голода морил!

Ние можем да я продължим тази песничка на българска територия .
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reason
Категория: Технологии
Прочетен: 619182
Постинги: 39
Коментари: 336
Гласове: 8779
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031