Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.09.2008 19:54 - Homo Sapiens и смисълът да бъдем разумен вид
Автор: reason Категория: Технологии   
Прочетен: 10329 Коментари: 23 Гласове:
0

Последна промяна: 30.09.2008 18:54


   Човешкият мозък е уникално мощен "компютър". Той работи на квантово ниво, осъзнава себе си и е разумен. За секунда мозъкът ни възприема повече информация от тази, която ще разберем (осъзнаем) през целия си живот. Той филтрира информацията и ни я поднася добре обработена, така че не само да не разберем защо се е получила такава, а и да не се замислим.
   Учените откриват все повече за нашата Вселена (включително нашата планета или нашия организъм) - от какво е изградена, как функционира, защо е такава, а не друга... Открита е квантовата механика - раздел във физиката, който промени представата ни за света. Разбрахме по-добре структурата на атома. Обяснихме как е възникнала Вселената (предстои да обясним и защо е възникнала). Разбрахме, че няма време или пространство като отделни, а едно цяло, наречено време-пространство. Разбрахме, че време-пространството подлежи на изкривяване. Имаме теорията на вероятностите. Имаме знания (увеличаващи се все повече) за звездите, другите планети, галактиката и Вселената. Знаем, че Вселената се разширява с ускорение, знаем и че Слънцето няма да грее вечно, нито пък на Земята ще има живот вечно.
   Но какво ни интересува? Хората запомнят това, което им е необходимо в ежедневието за 1. Оцеляване, 2. Размножаване и 3. Защита на гените (докато не се научат да се защитават сами). Малко по-подробно - дишане, хранене, спане, секс (много секс), грижи за поколението (ето защо не изхвърляме децата на улицата, а ги обичаме и се грижим за тях), оттук следват доказани във времето "хитри" техники - свалки, гаджета, "любов" (колкото да вкараме някой в леглото и да го задържим при нас, за да помага с гледането на децата - най-общо казано, като изключваме инфантилните упражнения в тийнейджърска възраст), работа (изваден извод от разсъжденията, че гените имат нужда от грижи и защита, т.е. децата трябва да ядат и оцелеят, за това е нужно да им набавим храна и другите неща за нормален живот, а храната вече се купува от магазиа, значи трябват пари, а парите не растат по дърветата...), приятели - човек е социален и има нужда от общуване, за да се чувства добре. Общо взето цялото ни ежедневие протича по този начин. Разбира се, по-цивилизовано (правим се, че ни се работи, правим се на приятели, когато ни интересува само и единствено собственото ни благо и нищо друго, правим се, че не сваляме някой, за да се размножим, а защото го "обичаме", дори си вярваме по някое време, спазваме разни правила, наложени от обществото, за да сме долу-горе предвидими и да "вървим" в крак с другите, правим се на хуманни, състрадателни, любезни, доброжелателни и т.н. за да се харесаме на някого от когото имаме полза и т.н. до безкрай. Видяхме ли в цялата тази история и една дума за това, че ходим по атоми (не по твърда земя), които не само са отделни частици, ами се оказва, че са и просто вероятности, които я ги има, я ги няма в един момент? Замислихме ли се, че ходим, а не летим, защото имаме благосклонността на гравитацията да присъства? Замислихме ли се, че като ударим дете, освен че спираме "лошата" постъпка, предизвикваме редица нежелани ефекти (сега да ви ги изброя: страх от този, който е ударил, следователно страх от по-големи и по-силни хора, чувство за малоценност - идва от "Щом ме удрят, значи това заслужавам, а нормалните хора в обществото не се бият като че са в детската градина, значи не заслужавам да съм част от цивилизовано общество", яд към удрящия, провокиране на насилие - "Щом ме удрят, значи е нормално хората да се бият, значи започвам още утре на детската площадка" и т.н.). Развихме психологията, но замисля ли се някой за психология в ежедневието си? Замисляме ли се какво предизвикват думите ни в другия човек? Не, мислим само за себе си - нешо, което психологията обяснява донякъде, но какво ни пука? Замисляме ли се как едно наше действие (спасяващо нас) може би наранява друг? Замисляме ли се защо бихме избрали да спасим себе си, а не другия? Ами ако другия е по-важен (учен, който може измисли как да отидем до звездите), а нашия живот си е обикновено безсмислено съществуване просто защото вида Homo Sapiens го има ако хората са много? Пак ще изберем да спасим себе си, защото сме безподобни егоисти :-) Замисляме ли се, че като бързаме за работа, пътуваме към морето, спим, правим каквото и да е, ние "пътуваме" в пространство-времето, а не само времето изтича. Замисляме ли се, че ако има време-пространство, то пространството е време и обратно, а оттам следва, че с малко повече мислене и идеи можем да променим факта, че "закъсняваме" за работа? Като крещим на детето си, възприемаме ли това като излъчване на звукови вълни към група самоосъзнаващи се атоми, които пак са само вероятност? Възприемаме ли себе си като "само вероятност", която може в 1 на милиард случаи да не се случи? Като докосваме предметите вкъщи, възприемаме ли ги като група подредени атоми?
   Разбира се, че не. Имаме бегли познания за тези неща, а щом не са ни много приятни, спокойно ги забравяме в ежедневието си с мисълта "Абе знам, че го има, ама не го виждам, значи...абе по принцип уж го има, но сега не ми се занимава да го мисля". Успокоително е, че не е необходимо и дори на този етап е вредно да възприемаме обектите (и децата си) като групи от атоми и квантови вероятности. Но пълното игнориране на истината е още по-вредно. Животът ни протича с ежедневието и ние не се замисляме за нищо. Така дълго време ще си бъдем едни и същи, ще знаем едно и също и еднообразието ще е пълно, докато не изригне Слънцето (макар че озоновата дупка , а и ние самите правим всичко възможно видът ни да не доживее изригване на Слънцето). Защо възприемаме само наложителните промени? Например сега се появиха компютрите. Децата ни се раждат с мишка в ръка и знаят по рождение как да работят с компютър (за справка погледнете в интернет за РНК). Защо децата не се раждат с квантова механика, вероятности и не-твърд свят? Защото ние, техните прадеди, не мислим по този начин все още. Само някои учени мислят, а няколко стотици  души от 6-7 милиарда не са достатъчно. Не е необходимо да се задълбочаваме в атоми, кванти, психология, мозъчна дейност и вероятности, но да ги игнорираме напълно в ежедневието е прекалено глупаво от наша страна. Не след дълго всички хора ще мислят по този начин, а оттам ще открият необятни за момента неща. Но за да мислят хората така, трябва да се постараем и ние, които мислим, че само това, което виждаме съществува, а този начин на мислене ни тегли назад. Начинът на мислене се предава на поколенията. Ако не направим това, следващите поколения ще има да се трудят доста, а не успеят ли те да го направят, ще си умрем на тази планета заради някаква дребна "природна" непредсказана неизправност (например като изригне Слънцето, като унищжим озона, като унищожим планетата с ядрена война, като се унищожим с нещо друго, ако тези не се получат...).  Защо видът ни да умре, когато може да живее? Защо да гледаме лъжлива представа за света (и да си останем в нея до края, а краят ще дойде), когато (постепенно) можем да видим истината (и да решим сами кога да бъде краят и на коя планета да се случи)?
   Разумът не ни е даден само за да се храним и размножаваме. Добре е да разберем това по-скоро и да се замислим за какво наистина ни е даден разум. Животът на Homo Sapiens не цели правене на нищо, а ние правим точно това - нищо. Животът на животните и растенията си има определена задача и тя си остава такава с милиони години, защото животните и растенията не са разумни и не могат да я променят. Ние, като по-висш и най-важното - разумен вид, трябва да използваме шанса, който Вселената ни е дала, давайки ни разум и всичко необходимо, за да се развием в нещо повече от обикновен човек, който прави "нищо". Единият изход е да си останем така и след не много време видът да бъде унищожен. Другият изход е да започнем да мислим, да използваме разума си и да стигнем звездите, да сбъднем истински мечти, да направим нещо смислено. И изборът е в нашите ръце :-)


Тагове:   homo,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. rummi - сигурно има причина да използваме 1/10 (май)
20.09.2008 20:39
от мозъка си. и може би по същата причина само около толкова като процент от човечеството са "мозъкът" му.

знам ли?

но знам, че 'Nihil sine causa est'.
цитирай
2. reason - :-)
20.09.2008 21:09
Де да беше 1/10. Около 1/25 да, но за 1/10 ще си мечтаем :-)))
цитирай
3. анонимен - sisi
21.09.2008 15:07
interesno si go napisal.. no mislq 4e mnogo zalaga6 na nas kato na razumni sa6testva... ne misli6 li, 4e vse o6te sme na primitivno nivo... kakva 4ast ot mozaka si izpolzvame, za6to sme ograni4eni v mislineto si ... koe e tova po vi6o ne6to koeto ni e sazdalo.. kakav e smisala na samiq jivot... mnogo vaprosi bez otgovori... da na tozi etap mai samo se razmnojavame za za pazvane na vida...... znam li...
цитирай
4. reason - анонимен
21.09.2008 20:11
Идеята е именно ние да се замислим над тези неща. Един от милион ще се сети нещо повече от нищо :-)
цитирай
5. анонимен - alo alo
21.09.2008 22:47
Темата е много стара и много интересна,казвам стара, защотото
още преди много години, черните индиански(мексикански) шамани
имат учение, в което се казва, че материята е просто илюзия на нашият
мозък. сега, години след това, след възникването на квантовата физика,
учените доказаха, че реално ние не съществуваме т.е., всеки един атом,
всяка една частица, трептят в такт, кратен на пулса на вселената.
Ако ви е интересно може да постна още информация за това. Следствието
от това трептене е, че: щом нещо трепти то ту го има ту го няма..
и релано нашият мозък има филтър, които не се съмнявайте е случайно,
създаден от еволюцията ;) този филтър запазва цялостната картина и не
виждаме фазите на вълната - има ни, няма ни.
има подобни филтри, които изолират ниските честоти и не можем
да чуем как ни работят органите(има моменти когото си чуваме сърцето -
това е нещо като защитна реакция)

така.. като цяло е доста абтрактно и плашещо, но това е положенито ;)

относно съзнанието: защо го имаме ?
представи си, че докато спим сме изчислителни машини и цялата информация отива в
някакъв събирателен модул. ;) това пък са го казали маите..

най - якото е, че има хора, които търсят забранените отговори ;)
цитирай
6. trip - 5 съм аз нещо ми изтече сесията. .
21.09.2008 22:48
5 съм аз нещо ми изтече сесията ..
цитирай
7. reason - trip
22.09.2008 09:19
Съгласна съм. А забранени отговори няма, има неподходящ момент да бъдат дадени.
цитирай
8. rummi - аз пък се зачетох в заглавието
22.09.2008 12:09
и ми се струва, че е по-лесно да се докаже, че сме разумен вид, отколкото има ли и дали има смисъл от това :-)))))))
цитирай
9. reason - rummi :-)
22.09.2008 13:53
Ние сами можем да си докажем, че сме разумен вид със същия успех, с който едно улично куче може да докаже на друго улично куче, че е по-силно. Ние ще си вярваме, защото според нас върхът на знанията е това, което знаем ние. А тук грешката ни ще е потресаващо голяма.
цитирай
10. rummi - е, можем да си докажем,
22.09.2008 14:26
обаче ще падне яка манипулация на доказателствата. :-)))
цитирай
11. physnews - ето, аз като физик
23.09.2008 23:14
да подскажа, че ние не манипулираме доказателствата, по-скоро, ако получим неподходящ отговор от експеримента, го смятаме за "статистическа флуктуация" и го пренебрегваме. демек си затваряме очите ;-)

а че експериментаторът и неговтие знания опредлеят и влияат сериозно на самия експеримент - тъжно, но факт ...

ккато каза румми в отоговр 1 - нищо не се случва без причина. само че, биг банга май е ad nihilo, демек ей тъй от нищото, или поне там причиността прекъсва. всъщнсот ,времето не е валидна физичекса концепция, бай дъ уей :-) тъй че да не си губим минутите в обсъждането й ;-))))
цитирай
12. rummi - ех, physnews, ами ако спестените от обсъждане
23.09.2008 23:52
минути се използват за мислене, няма ли да е по-голяма загуба на време?
цитирай
13. reason - :-)
24.09.2008 10:28
Ако мисленето е загуба на време, то става ясно защо сме на това ниво :-)
цитирай
14. rummi - ами ако сме на това дередже от мислене?
24.09.2008 10:30
обаче мислене, след което не следват действия?

или мислене, което руши? вместо мисъл, която да съгражда?
цитирай
15. reason - :-)
24.09.2008 15:24
Ако мислехме, щеше да се забележи :-) Затова следва да предположим, че сме на това дередже от липса на мислене, първо защото ако някой мисли, няма да остави науката на това ниво (особено да се изучава в училищата по този начин) и второ защото всички сме твърде заети с великите си безсмислени задачи.
цитирай
16. rummi - знам ли?
29.09.2008 20:59
имам усещането, че познавам два вида хора у нас: едните много мислят и не им остава време за действие; а другите направо действат без да мислят :-)))))))
цитирай
17. xsapience856 - Е то накрая...
30.09.2008 11:06
всичко обезмислихте, страхотни сте оптимисти.
И освен това, когат резултатите на един експеримент са чисти, а не подравени, то резултатът въобще не зависи от експериментатора. Там се работи с материя, конкретни цифри и условията, в които се провежда са добре описани. Обектите на експеримант са изолирани от обстоятелства, смущаващи експеримента. Ако знанията на експериментатора не достигат, то ще си проличи от неговата документация.
цитирай
18. rummi - остава да се върнем към началото
30.09.2008 16:49
и всичко да изпълним със смисъл :-)))))

но ми се струва, че смисълът си съществува така или иначе.

аз съм твърдо за мисленето, здравия разум и действията, които следват от горните две. може би се изявих като скептик, защото не мога да си обясня бездействието тук и сега на хората, които по принцип приемаме за мислещи и обратното - свръхактивността на други, които са не-мислещи, лишени от здрав разум и често направо неграмотни.
цитирай
19. compassion - Нямам какво да добавя
03.10.2008 02:12
Много хубав постинг. Благодаря ти!
цитирай
20. lubopitstvo - Право думаш, нооооооооо като сме си ...
30.11.2008 14:15
Право думаш, нооооооооо като сме си го организирали живота такъв....Ами слаби сме, глупави сме, страхливи сме, инертни сме.Плашим се от новостите, че ако ги приемем ще ни разрушат крехкото равновесие.Как иначе да си обясним дългото съществуване на религията?Дава ни утеха, хващаме се за нея като удавник за сламка и не искаме да погледнем по далече от носа си.Снощи гледам Наджие - на 21 години, живее в някакво село.Казва жената - нищо не ме интересува - само да се моля повече.И да отида като умра на другия свят - той е важен.Милата, представете си - целият й мироглед ще отиде по дяволите, ако допусне, че греши.И добре, че няма да осъзнае разочарованието си, когато се окаже, че няма друг свят.Много малко са хората, които си задават въпроси и търсят отговори.Но не са и чак толкова малко.Надежда има.
цитирай
21. reason - lubopitstvo
30.11.2008 17:22
Сега и да й се каже, полза няма. Мозъкът й вече не се развива (заради възрастта, не че нещо...) и каквото са я учили дотук - това е.
цитирай
22. ssatik - смисълът да бъдем разумен вид
30.12.2008 20:40
Поздравления за поставения въпрос и за смелостта да се определи някаква посока на търсене!
Ще направя, обаче, една- две критични бележки, защото зададената посоката на мислене може да лесно да отведе до невъзможност за отговор.
Мисля си, че най-простото и очевидното често се подминава, защото го приемаме за даденост и за нещо добре осъзнато. В средата на постинга се посочва за какво се употребява разума най-често : “ Но какво ни интересува? Хората запомнят това, което им е необходимо в ежедневието за 1. Оцеляване, 2. Размножаване и 3. Защита на гените (докато не се научат да се защитават сами). Малко по-подробно - дишане, хранене, спане, секс (много секс), грижи за поколението (ето защо не изхвърляме децата на улицата, а ги обичаме и се грижим за тях), оттук следват доказани във времето "хитри" техники - свалки, гаджета, "любов" (колкото да вкараме някой в леглото и да го задържим при нас, за да помага с гледането на децата - най-общо казано, като изключваме инфантилните упражнения в тийнейджърска възраст), работа (изваден извод от разсъжденията, че гените имат нужда от грижи и защита, т.е. децата трябва да ядат и оцелеят, за това е нужно да им набавим храна и другите неща за нормален живот, а храната вече се купува от магазиа, значи трябват пари, а парите не растат по дърветата...), приятели - човек е социален и има нужда от общуване, за да се чувства добре. Общо взето цялото ни ежедневие протича по този начин”
Да, действително разумът се употребява за оцеляване. Защото всичко изброено( а може да се изброи още много) е оцеляване. Психиката и разумът са възникнали, защото нашите предшественици е трябвало да решават задачата за оцеляване.
Но защо да го пренебрегваме оцеляването, защо да го омаловажаваме и да му предаваме рутинен привкус. Оцеляването е най-творческата задача, а също така задача,чийто решение избягва чак до безкрайност. Колкото повече осъзнаваме тази задача и намираме все по-удовлетворителни решения, толкова повече тя нараства по сложност и решението и става с непосилна за момента трудност. Оцеляването е изключителна задача и истинско предизвикателство за всеки разум (даже и за свръхразума)! Има една мисъл на Г.Клаус, която аз много ценя:”...съществува универсална борба между системите. В тази борба се разрушават неустойчивите системи, а остават само устойчивите и те предават на света неговия облик.” Онези, които оцеляват, предават облика на света. Помислете, може би мехурчето от пространство-време, в което живеем и наричаме Вселена е инкубатор или среда, в която се селекционират системи, които могат да оцеляват и стават все по-оцеляващи докато станат свръхзапазващи се и неунищожими. Едва тогава тези системи ще направят прехода от света на преходното към света на устойчивото и ще станат действителни «граждани» на Вселената. До тогава безмилостно ще действува естественият подбор. Може би разумът, който притежаваме е нещото, което ще ни отведе в обществото на Вселената, ако успее ефективно да реши проблема с оцеляването.
Весело и приятно посрещане на Новата 2009г.!
цитирай
23. reason - ssatik
30.12.2008 21:46
Прав си, оцеляването никак не е маловажно. Дори както върви, ще стане осъзната цел номер 1 на целия вид. Както започнахме с атомните бомби и глобалното затопляне, много скоро оцеляването ни ще е под въпрос.
Весело посрещане на Нова година и на теб :-)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reason
Категория: Технологии
Прочетен: 619126
Постинги: 39
Коментари: 336
Гласове: 8779
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031